18 februari 1946
Tromgeroffel: de Chiro richtte De Banier op onder de naam SV De Chirobanier. Dat doen ze om de groeiende jeugdbeweging financieel te ondersteunen en hen te voorzien van de nodige materialen.
In '46 begon De Banier met uitsluitend Chiroproducten. In de beginperiode werden er vooral 'uniformen' gemaakt (!) en verkocht. De Banier kocht zelf de stoffen en de kledij werd door thuiswerksters aan elkaar gezet.
Naast het uniform bood De Banier uitgaven voor leiding en leden, strozakken en vlaggen aan. Een Chirovlag werd vroeger een Chirobanier genoemd. Zo kreeg de Chirowinkel zijn naam.
Jaren 50
Om haar rendement te vergroten, breidde De Banier al vrij snel haar assortiment uit. Eerst kwamen er langspeelplaten en boeken bij. In 1958 verschenen de eerste creativiteitsartikelen. Ze bleken een schot in de roos. De kiem voor de huidige speciaalzaak was geplant.
Lees hier meer over de Banierpioniers Jos Tavergne en Ari Peeters.
Jaren 60-70
De twee opeenvolgende oliecrises in 1973 en 1979 lagen aan de basis van een zeer slechte economische conjunctuur. Daardoor ging het zakencijfer van De Banier naar beneden. Er moest gesaneerd worden, elke frank moest twee of meerdere keren omgedraaid worden. Daarnaast kende de nationale leiding de werking van De Banier vaak te weinig. Er werden beslissingen genomen die voor De Banier niet altijd gunstige effecten hadden.
Jaren 80
Midden de jaren 80 kwam er gelukkig een kentering. De beroepskrachten en vrijwillige beheerders kozen voor een grondige herstructurering en een meer commerciële aanpak. Er werd ook werk gemaakt van een grotere pedagogische, bestuurlijke en financiële eenheid van de Chiro. Zo werd De Banier een volwaardig deel van heel die Chiro. De beheersgroep (raad van bestuur) van De Banier kon voortaan – binnen de afspraken met de Beleidsraad van de Groep Chiro - autonoom het beleid bepalen.
... tot nu
Door een nieuwe mentaliteit, een professionelere structuur, een doordacht beleid en nieuwe aanwervingen werd De Banier een sterk bedrijf. De flexibele vijfjarenplannen werden gedragen door vrijwilligers én professionele medewerkers. De investeringen in logistiek en digitale ondersteuning zorgden ervoor dat De Banier zich als een degelijke KMO kon ontwikkelen.
Er kwamen nieuwe winkels bij, het assortiment werd uitgebreid en er werd deskundig personeel aangeworven. Na de geslaagde logistieke, organisatorische en digitale omslag van de voorbije decennia ligt nu meer en meer de nadruk op promotie en marketing.
De Banier binnen de Groep Chiro
'Bij de Banier kopen, is de Chiro steunen' is geen loze slogan. De Banier heeft vandaag een duidelijke plaats binnen de Groep Chiro. Ze zijn een volwaardige partner met expertise in de verkoop van textiel, spelmateriaal en creatieve producten. Daarnaast zorgt De Banier voor logistieke ondersteuning in de Groep Chiro, zoals het verdelen van de Chiroaffiches, binnenpost en de distributie van de spelmethodieken van Pimento. Bovendien hebben Chiroleden en hun ouders altijd een persoonlijk aanspreekpunt in de buurt voor hun vragen over de Chirowerking. Vandaag is meer dan ooit duidelijk dat de oprichters van De Banier vanuit hun visie een project hebben opgezet waarvoor we hen zeer dankbaar mogen zijn!
Leuke weetjes!
De fluitkoord
Wist je dat de fluitkoorden van De Banier nog met de hand worden gemaakt? Er worden zo’n 14.000 exemplaren per jaar verkocht! Onze fluitkoordendraaier leerde in 1964 de stiel in het internaat in Lier. Een van de klusjes was daar koorddraaierij voor de Chiro.
“Het internaat werd opgedoekt en de verantwoordelijke pater vroeg me of ik zin had om de koordenproductie thuis verder te zetten. De beslissing was snel genomen. Het was trouwens een stiel die ik ondertussen door en door kende.”, aldus de fluitkoordendraaier.
Enkele getallen uit de koorddraaierij:
- Een koord weegt ongeveer 12 gram
- Er zit 18,40 meter katoen in
- Er glijdt jaarlijks 255 kilometer katoen door de vingers van de fluitkoordendraaier.
Afdelingskentekens
De Banier zorgt ervoor dat er mooie kentekens op de Chirokleren prijken.
De laatste 15 jaar maakt De Banier er gemiddeld 30.000 per jaar!
Kubb
De Banier bracht al in 2005 het nu razend populaire Kubbspel in verkoop. Nergens anders was dat spel toen te verkrijgen. Een oud-verbondsleider van de Chiro had het tijdens zijn uitwisseling in Zweden leren kennen. Hij was zo enthousiast dat hij het aan een Chirovriend toonde die bij De Banier werkte en ze samen de producent wisten te achterhalen.
De verkoop kende een groot succes, met als uitschieters de jaren 2011, 2012 en 2013. Er werden toen tussen de 5000 en de 6000 Kubbspeldozen per jaar verkocht! Uiteraard sprongen andere winkelketens ook op die kar. Maar De Banier heeft de primeur gehad!
De Burchtgravinne
Het Mariabeeld ‘Burchtgravinne’ is goed gekend bij de wat oudere oud-leiding. Het beeld stond in elk Chiroheem en werd vaak als geschenk gegeven bij een afscheid van de Chirogroep of bij een trouwfeest. De Burchtgravinne kreeg altijd een mooie ereplaats. En als het toch eens brak, was het nog uiterst geschikt om als krijt te gebruiken om het spelterrein mee af te bakenen.
Het beeld werd ontworpen door een beeldhouwer en door een Brussels bedrijf exclusief voor de Chiro gemaakt. Het was ook enkel in De Banier te koop. Dat traditionele Chirosymbool werd in 1996 vervangen door de ‘Chirosculptuur’.